Brug Ten Post

De brug in de verte gezien, vanaf de kant van Café Welgelegen. Dit café staat links in de bocht
Kenmerkend voor Ten Post is de brug over het Damsterdiep. Voor de Tweede wereldoorlog was dit een draaibrug. Deze brug viel op door zijn driehoeksvorm. Vlak bij de brug lag Café Welgelegen.

NVHN 3 augustus 1911

Uit de advertentie blijkt dat dit niet de eerste draaibrug was. In 1911 werd een eerdere draaibrug gesloopt.















Op de topografische kaart van 1850 staat bij deze brug aangegeven Oph. brug.
Deze aanduiding staat er niet meer bij vanaf 1903.

Uit 1784 stammen twee archiefstukken betreffende de klapbrug over het trekdiep bij Ten Post.
Uit 1788 stamt een archiefstuk over Bestek tot het herstellen van de til over het trekdiep te Ten Post (dit kan ook betrekking hebben op de Kroddebuurstertil, moeten we nog uitzoeken).
(Groninger Archieven)

Maar (als in onderstaande bron met Posteril Postertil bedoeld wordt) eerder was er waarschijnlijk een vaste brug (til).

1596 juli 17
Tammo Popkens, schepper van Ten Post, doet uitspraak in een geschil tussen de zijlrechters van de Huessbuerer- en Postereed en de zijlrechter van de Oldersummereed, over het betalen van schot voor het onderhoud van de Posteril.
(bron: Groninger Archieven)



In de nadagen van de oorlog werd de brug door de Duitsers opgeblazen.













De geallieerden hebben eerst een tijdelijke brug aangelegd.


In de jaren vijftig is de huidige brug gebouwd. Deze had eerst de kleur wit. De laatste decennia heeft de brug een groene kleur gekregen.



31 januari 1979
De gemeenteraad van Ten Boer besluit tot reparatie van de Hefbrug in Ten Post, deze kan anders niet meer dan ca 1 meter omhoog, de reparatie kost fl 9.263,-- de as van het bewegingswerk is vermoedelijk door een aanvaring krom geworden.
(bron: Krantenknipsel NVhN)

Juni 1994


Het brugdek van de hefbrug in Ten Post wordt vervangen, daarna is de burg electrisch bedienbaar gemaakt